De opkomst van de hybride auto: belangrijke inzichten voor autobedrijven
Er is in de autobranche veel aandacht voor de import en verkoop van elektrische auto’s. Minstens zo belangrijk is de handel in hybride auto’s. Sterker nog, er is meer vraag naar tweedehands hybrides dan naar volledig elektrische auto’s. Hieronder lees je meer informatie over het importeren van hybride auto’s en de keuzes die kopers maken.
Opmerkelijke stijging in verkoop en import hybride auto’s
Dezelfde trend zien we bij de import van auto’s uit het buitenland. Er werden in januari tot en met april van dit jaar 26,5 procent meer stekkerloze hybrides geïmporteerd, en ruim 82 procent meer plug-in hybrides. De import van volledig elektrische auto’s bleef daarentegen vrijwel gelijk terwijl de import van benzineauto’s al jaren een daling laat zien.
Hybride auto’s worden sneller verkocht
En ook in de verkoop wordt die populariteit bevestigd. Een van de auto’s met het laagste aantal stadagen is de Toyota Yaris, die al enkele jaren als hybrid beschikbaar is op de occasionmarkt. Niet zo gek dus dat dit model een van de meest geïmporteerde auto’s is van ons land. De populariteit van hybride auto’s is verder ook af te leiden uit het gemiddelde aantal stadagen dat een auto te koop staat. Voor hybrides ligt dat aantal tussen de 40 en 45 dagen. Ter vergelijking: benzineauto’s staan gemiddeld bijna 70 dagen te koop.
Meest verkochte modellen en populaire keuzes
Kijken we naar de verkoopcijfers van plug-ins dan zien we dat vorig jaar de Mitsubishi Outlander bovenaan stond als best verkochte auto, gevolgd door de Volvo XC60, Ford Kuga, Volvo XC90 en Volkswagen Golf. De Ford Kuga was toen ook de meest geïmporteerde plug-in hybride van ons land. Daarna kwamen de Volvo XC60, BMW X5 Volvo XC40 en de XC90.
Waarom kiezen kopers voor een hybride auto’s?
Tot zover de cijfers. Hybrides zijn duidelijk gewild bij de Nederlandse occasionkoper, maar waarom kiezen mensen eigenlijk voor een hybride? Dit heeft vooral te maken met de keuze voor zuiniger rijden en de overstap naar elektrisch rijden. Consumenten willen wel zuinig en elektrisch rijden, maar vinden de stap naar volledig elektrisch nog te groot. Niet alleen zijn elektrische occasions nog relatief duur, consumenten hebben ook veel vragen over zaken als rijbereik en laden.
Onzekerheden rond elektrisch rijden en wegenbelasting
En dan hebben we nog de Nederlandse overheid. Het ziet er op dit moment naar uit dat eigenaren van een elektrische auto vanaf 2026 ook het volle pond aan wegenbelasting gaan betalen. En gezien de tarieven zijn gebaseerd op het gewicht van de auto kan dat een flinke kostenpost opleveren. Een hybride auto is dan een goed alternatief. De aanschafkosten zijn lager, ze zijn lichter dan elektrische auto’s, je kan elektrisch rijden maar ook overschakelen op benzine als dat nodig is.
Verschil tussen hybride zonder stekker en plug-in Hybride
Voor kopers is het interessant om het onderscheid te maken tussen een stekkerloze hybride en de plug-in, die meer in de buurt komt van een elektrische auto. Vooral Toyota heeft naam gemaakt met de hybride zonder stekker, maar tegenwoordig heeft elke autofabrikant wel een stekkerloos model in het assortiment.
Voordelen en Nadelen van Mild Hybrid en Full Hybrid
Hét kenmerk van deze auto’s is dat ze altijd op benzine rijden en onderweg ondersteuning krijgen van de elektromotor. Dit gebeurt vooral bij het wegrijden van de auto, wat relatief de meeste energie kost. Daarnaast kan je in moderne hybrides de brandstofmotor helemaal uitschakelen zodat je korte stukjes op de elektromotor kan rijden.
Voordelen en nadelen van mild hybrid en full hybrid:
Voordelen:
korte afstanden kan je volledig elektrisch rijden.
je bespaart brandstof.
je hoeft nooit op zoek naar een laadpaal.
Nadelen:
minder zuinig dan een plug-in.
Waarom kiezen voor een plug-in hybride?
Een plug-in hybrid heeft een laadsnoer om de batterij bij een laadpaal op te laden. Afhankelijk van de grootte van het accupakket kan je met een PHEV dan ook langer elektrisch rijden, soms wel enkele tientallen kilometers. Wie zijn of haar plug-in elke dag oplaadt kan in theorie zelfs helemaal elektrisch rijden dankzij het grote accupakket.
Voor- en nadelen van een plug-in hybrid:
Voordelen:
nog veel zuiniger dan een stekkerloze hybride
je kan grotere afstanden volledig elektrisch rijden
laden gaat sneller dankzij het kleinere accupakket
Nadelen:
Een plug-in hybrid is zwaarder. De huidige korting op de wegenbelasting voor plug-ins vervalt in 2026 zodat eigenaren straks meer wegenbelasting gaan betalen.
Kansen voor Autobedrijven in de Hybride Auto Markt
Heb je een autobedrijf, wil je meer hybrides in de showroom en dus profiteren van de groeiende vraag naar hybride auto's? Check dan de internationale autoveilingen van AUTOproff. We hebben regelmatig aanbod van jonge hybride occasions uit Europa. Maar vandaag een gratis account aan!
Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?
Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.
Auto importeren met AUTOproff
Wil je als autobedrijf een auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!