Terugblik op de occasionhandel in 2023

2023 was voor de occasionhandel in sommige opzichten een redelijk stabiel jaar. Dat geldt met name voor de autobedrijven die zich richten op de verkoop van tweedehands benzineauto’s en hybrides. De markt voor tweedehands elektrische occasions was daarentegen nogal in beweging. En dan hebben we het vooral over de occasionprijzen van deze auto’s. Die gingen zeker aan het einde van het jaar namelijk flink onderuit.

Verkoopcijfers omhoog

Halverwege 2023 gingen de prijzen van diesels weer omhoog. Overigens was in de eerste helft van dit jaar bijna 80 procent van alle verkochte occasions nog altijd een benzineauto. Elektrische en hybride auto’s namen ruim 15 procent van de verkoop voor hun rekening. In juni constateerde AutoScout24 dat het aanbod op de occasionmarkt weer toenam vergeleken met dezelfde maand het jaar ervoor.

Tegelijkertijd zag het platform dat de prijzen stabiliseerden en zelfs licht daalden, waardoor de gemiddelde vraagprijs voor occasions weer onder de 25.000 euro zakte. Ook gingen de verkoopcijfers weer omhoog. Volgens dataleverancier VWE werden er in juni met 115.000 verkochte occasions bijna 9 procent meer tweedehands auto’s verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder, een prestatie die in juli nog eens werd herhaald met bijna 112.000 auto’s. Ook in augustus, september, oktober en november verkocht de autohandel weer meer tweedehands auto’s aan particulieren dan vorig jaar.

Diesel weer populair

Wat ook opviel: de diesel werd dit jaar populairder. Er werd online zelfs meer gezocht naar diesels dan naar elektrische auto’s. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de prijzen van tweedehands dieselauto’s eerder waren gedaald (waarna ze weer omhoog gingen), maar zeker ook met de prijzen van tweedehands elektrische auto’s die de diesels zouden moeten vervangen.Die prijzen waren halverwege dit jaar nog aan de hoge kant terwijl er onzekerheid is over nieuwe belastingmaatregelen.

Eigenaren van elektrische auto’s gaan in 2025 namelijk wegenbelasting betalen voor hun elektrische auto. In 2025 is dat nog 25 procent van het normale tarief, vanaf 2026 betalen zij het volle pond. En omdat deze belasting wordt geheven op basis van het gewicht van de auto én elektrische auto’s zwaar zijn kan dat een flinke extra kostenpost per maand op leveren. Consumenten kiezen liever voor zekerheid en stellen hun overstap naar elektrisch rijden dus uit.

Hoge occasionprijzen

In de eerste maanden van dit jaar zagen we bij AUTOproff een tekort aan goede occasions voor de Nederlandse particuliere koper. Dit had tot gevolg dat de prijzen hoog waren. Sterker nog, occasions waren begin dit jaar nog nooit zo duur.

Het gevolg was dat het verschil tussen de gemiddelde vraagprijs in de showroom van bijna 25.000 euro en het bedrag dat consumenten gemiddeld willen uitgeven aan een andere auto (bijna 19.000 euro) steeds groter werd. Consumenten waren hierdoor minder bereid om de knip te trekken voor de aanschaf van een tweedehands auto.

Elektrische occasion minder populair

Wat verder opviel dit jaar was de commotie rondom de dalende prijzen van tweedehands elektrische auto’s. Dit werd (en wordt) deels veroorzaakt door het gestegen aanbod van elektrische ex-leaseauto’s op de occasionmarkt en de dalende vraag naar gebruikte EV’s. Daarnaast begon Tesla een prijsoorlog door stapsgewijs de prijzen van nieuwe auto’s te verlagen.

Andere fabrikanten volgden al snel waardoor een sneeuwbaleffect werd gecreëerd van dalende nieuwprijzen en daarmee dalende restwaardes van elektrische auto’s. In de eerste helft van dit jaar werden gebruikte Tesla’s zelfs 20 procent minder waard. Ook bij andere merken gingen de occasionprijzen omlaag.

Benzineauto nog altijd de beste investering voor autohandelaren

Aan het einde van 2023 kunnen we concluderen dat de traditionele benzineauto nog altijd de beste investering is voor autohandelaren. Bijna 80 procent van alle occasions die in de eerste helft van 2023 door de autohandel aan consumenten werden verkocht had een benzinemotor.

De benzineauto wordt gevolgd door hybrides en full-EV’s. Hekkensluiter is de diesel. Consumenten zijn weliswaar weer bereid de portemonnee te trekken voor een jonge tweedehands diesel, maar alles is relatief. Want slechts 5,7 procent van alle occasions die in de eerste helft van dit jaar werden verkocht had een dieselmotor.

Autokopers zoeken daarbij vooral naar auto’s jonger dan 5 jaar in het kleine en middelgrote segment. De SUV was ook in 2023 het populairste automodel bij de Nederlandse occasionkoper. Eind 2023 is Volkswagen het meest verkochte tweedehands automerk in Nederland, gevolgd door Peugeot en Opel.

Waarom je als autobedrijf jonge auto’s moet importeren?

Twijfel jij nog of je wel auto’s moet importeren? In deze blog lees je de belangrijkste redenen voor autobedrijven en handelaren om import auto’s te kopen.

Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?

Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.

Elektrische auto’s importeren met AUTOproff

Wil je als autobedrijf een elektrische auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!

Vorige
Vorige

Wat kunnen autohandelaren in 2024 verwachten van de occasionmarkt?

Volgende
Volgende

Elektrische auto importeren uit Duitsland