Welke documenten heb je nodig voor de import van een auto?
In 2022 zijn er ruim 235.000 tweedehands auto’s geïmporteerd vanuit het buitenland naar Nederland. Het grootste gedeelte hiervan komt voor rekening van de vakhandel. Autobedrijven importeren al jaren occasions, vooral uit Duitsland, om aan de vraag naar tweedehands auto’s in Nederland te voldoen. Voor veel autobedrijven is het importeren van auto’s dan ook gesneden koek. Maar wat als je er net mee begint? Welke documenten heb je bijvoorbeeld nodig voor de import van een auto? Hieronder leggen we je dat uit.
Aan deze voorwaarden moet je voldoen bij het importeren van auto’s
Om als bedrijf een auto te importeren moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Op de website van de RDW staat bijvoorbeeld dat je bedrijf moet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dat het bedrijf in Nederland gevestigd moet zijn. Verder meldt de RDW dat het bedrijf geen eenmanszaak mag zijn of een maatschap.
Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan kan je in het buitenland auto’s kopen en mag je deze ook importeren. Dat kan op twee manieren: zelf met de auto naar Nederland rijden of een trailer gebruiken. In het eerste geval moet de auto zijn voorzien van een geldig kenteken. Is dat niet zo, dan dien je in het buitenland een (tijdelijk) kenteken aan te vragen.
Deze documenten heb je nodig bij de RDW om jouw importauto te registreren
Het originele buitenlandse kentekenbewijs
Legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of ID-kaart)
Eventueel Certificaat van Overeenstemming (CVO)
In Duitsland heet dit document 'Übereinstimmungsbescheinigung'. Het bevat alle relevante technische voertuiggegevens zoals gewicht, wielbasis en CO2-uitstoot.
Uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1 jaar)
De keuring bij de RDW is overigens geen technische keuring. De RDW wil alleen de auto identificeren en de documenten beoordelen. Als alles goed is dan wordt elke auto na de keuring in principe opgenomen in het Nederlandse kentekenregister, tenzij het bijvoorbeeld gaat om een schadeauto of een auto die anderszins een gevaar op de weg zou vormen.
De keuring bij de RDW is overigens geen technische keuring. De RDW wil alleen de auto identificeren en de documenten beoordelen. Als alles goed is dan wordt elke auto na de keuring in principe opgenomen in het Nederlandse kentekenregister, tenzij het bijvoorbeeld gaat om een schadeauto of een auto die anderszins een gevaar op de weg zou vormen.
BPM-aangifte
Hierna doe je de BPM-aangifte bij de Belastingdienst en ontvang je binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs van het Nederlandse kenteken. Hiermee kan je kentekenplaten laten maken bij een erkende fabrikant en kan de auto worden klaargemaakt voor de showroom!
Goed om te weten bij het inkopen van occasions
Heeft de importauto nog een geldige APK? Dan kan de RDW de vervaldatum overnemen. In dat geval heb je bij import uit een niet-EU land wel de volgende documenten nodig: een origineel APK-rapport of een vermelding op het buitenlandse kentekenbewijs. Een sticker op de buitenlandse kentekenplaat is voor de RDW ook voldoende om de APK-datum over te nemen. Wanneer de APK in een EU-land is gedaan dan heb je verder geen documenten nodig om de vervaldatum aan te tonen.
Documentenservice van AUTOproff
Koop je een auto in een internationale autoveiling van AUTOproff? Dan kan je ook gebruikmaken van onze documentenservice. Dit houdt in dat de aangetekende toezending van de documenten automatisch plaatsvindt na levering van het voertuig.
Lees hier meer over: de documentenservice van AUTOproff
Starten met auto’s kopen bij AUTOproff?
Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.