5 veel gestelde vragen van autohandelaren over het importeren van elektrische auto's
Bijna 80 procent van de occasions die in Nederland door de vakhandel aan consumenten worden verkocht heeft een benzine- of dieselmotor. Toch daalt dit percentage elk jaar een klein beetje, terwijl er tegelijkertijd meer tweedehands elektrische en hybride auto’s worden verkocht.
Autoverkopers merken daarbij dat autokoper vaak nog onzeker zijn wanneer zij een tweedehands elektrische auto willen kopen. Hoe ga je daarmee om als vakhandel? En is het slim om een elektrische of hybride auto te importeren?
Hieronder geven we het antwoord op vijf van de meest gestelde vragen.
Rijbereik is in Nederland altijd voldoende
Daar komt bij dat de eerste elektrische auto’s kleine accupakketten hadden en een kleine actieradius, waardoor bij consumenten het beeld is ontstaan dat je een elektrische auto vaak moet opladen. Om die consumenten gerust te stellen: het rijbereik van alle tweedehands elektrische auto’s die nu op de markt zijn is voldoende voor dagelijks gebruik. Zo heeft de Peugeot e-208 volgens de fabrikant een rijbereik van 360 kilometer en de Kia Niro van maar liefst 460 kilometer.
De populairste tweedehands elektrische auto, de Renault Zoe, komt bijna 400 kilometer ver op één lading. Uiteraard speelt deze vraag minder bij hybride auto’s. Wel kan het interessant zijn kopers te wijzen op de voordelen van een plug-in hybride. Eigenaren die deze auto’s regelmatig opladen kunnen zelfs geheel elektrisch rijden.
Elektrische of hybride auto importeren uit Duitsland
In de autoveilingen van AUTOproff vind je regelmatig elektrische en hybride auto’s om te importeren uit Duitsland.
2. Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?
Het is niet eenvoudig om hier meteen een antwoord op te geven. De laadsnelheid is namelijk afhankelijk van het type laadpaal en de laadcapaciteit van de auto. We kennen daarbij grofweg drie situaties: laden bij een snellader, een openbare laadpaal of thuis.
Een snellader levert altijd meer dan 22kW aan laadvermogen. Snelladers zijn vooral bekend van de laadpalen langs de snelweg waar je zelfs kan laden met een vermogen van tussen de 150 en 350 kilowatt. Openbare laadpalen leveren tussen 11kW en 22kW, terwijl een thuislaadpaal of wallbox tussen de 2,1 en 22 kW levert.
Hoe bereken je de laadtijd van een elektrische auto?
Dat is heel eenvoudig: je deelt de accucapaciteit van de auto door het laadvermogen van de laadpaal. In het voorbeeld van de Peugeot e-208: deze heeft een capaciteit van 45 kWh. Bij een laadpaal met een vermogen van 22 kW is de laadtijd 2 uur. Ga je laden langs de snelweg met 150 kW dan duurt dit ongeveer 20 minuten. Voor hybride auto’s is de laadtijd een stuk korten vanwege het kleinere accupakket.
3. Zijn er voldoende laadpalen beschikbaar?
In augustus 2023 telde Nederland bijna 140.000 publieke laadpalen en 5.000 publieke snelladers, zo meldt de ANWB. Nederland heeft daarmee de hoogste laadpalendichtheid van Europa. Elektrisch rijden is in ons land in de praktijk dus heel eenvoudig. Niet alleen is de actieradius van vrijwel alle elektrische auto’s voldoende, er zijn ook genoeg laadpalen om je auto op te laden. Eigenaren van een elektrische auto kunnen daarnaast bij hun eigen gemeente zelf de plaatsing van een laadpaal aanvragen.
4. Hoe lang gaat de accu mee van een elektrische auto?
Zeker voor kopers van tweedehands elektrische auto’s is dit een belangrijke vraag. Gelukkig kan je ze geruststellen want in principe gaat het accupakket een autoleven mee. Uit recent onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders zou zelfs blijken dat moderne accupakketten nog geen 20 procent van hun capaciteit verliezen tijdens de eerste 500.000 kilometer. Na een half miljoen kilometer heeft een elektrische auto dus nog ruim 80 procent van de capaciteit over!
5. Is elektrisch rijden goekoper dan benzine?
Op de lange termijn is een elektrische auto goedkoper dan een benzineauto. Zelfs wanneer eigenaren van een elektrische auto vanaf 2025 ook wegenbelasting gaan betalen is dit het geval. Dit heeft alles te maken met het feit dat het gebruik van een elektrische auto op de lange termijn goedkoper is.
Een elektrische auto is weliswaar duurder in aanschaf dan een benzineauto, dit verschil verdien je onder meer terug door de lagere onderhoudskosten en de hogere restwaarde van een EV. Eigenaren met zonnepanelen die thuis hun auto kunnen opladen zijn zelfs nog goedkoper uit. Voor (plug-in) hybrides is de rekensom anders. Wie de auto vaak oplaadt kan volledig elektrisch rijden maar veelrijders zullen nog regelmatig benzine moeten tanken.
Elektrische of hybride auto importeren uit Duitsland
Heb je een autobedrijf en wil je een elektrische of hybride auto importeren uit Duitsland? AUTOproff veilt elke dag meer dan 1500 auto’s uit 10 Europese landen, waaronder ook veel elektrische en hybride modellen. Meld je vandaag nog aan voor een gratis account en start met bieden!
Auto importeren met AUTOproff
Wil je als autobedrijf een auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!
Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?
Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.