Meest gestelde vragen van autokopers over het opladen van een elektrische auto

Veel mensen willen wel overstappen op elektrisch rijden, maar tegelijkertijd hebben ze nog allerlei twijfels en vragen, bijvoorbeeld over het opladen van elektrische auto’s. Vragen waarvan ze verwachten dat het autobedrijf ze kan beantwoorden. Want ook voor de autohandel is de toekomst elektrisch. Je ziet dan ook steeds meer elektrische auto’s in de autoveilingen van AUTOproff.

Om je te helpen vragen van autokopers zo goed mogelijk te beantwoorden, hebben we de meestgestelde vragen op een rij gezet.

Laadpaal met elektrische auto - AUTOproff

Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?

We kennen allemaal het gemak van benzine (of diesel) tanken. Even langs het tankstation, voltanken en weer door. Bij het laden van een elektrische auto is dat allemaal anders. Plotseling hebben kopers te maken met laadtijden, laadpalen, snelladers, thuisladen, accupakketten en laadcapaciteit. Helaas is er door al deze variabelen niet één antwoord te geven op de vraag hoe lang het duurt om een elektrische auto te laden. Maar je kan klanten wel een rekenvoorbeeld laten zien.

Zo bereken je de laadtijd van een elektrische auto.

Voor het berekenen van de laadtijd deel je het vermogen van de accu door de laadsnelheid van de laadpaal. Bij een 11 kW laadpaal (dit is ongeveer het gemiddelde vermogen van publieke laadpalen) duurt het opladen van een auto met een vermogen van 35 kilowattuur (kWh) dus ruim 3,1 uur.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Grofweg zijn er drie locaties waar je een elektrische auto kan opladen: bij snelladers, bij openbare laadpalen en thuis of op kantoor. Alle drie de laadopties hebben verschillende voor- en nadelen.

  • Laden bij een snellader

Hét voordeel van een snellader is, de naam zegt het al, de relatief korte laadtijden. Overigens zien we ook hier grote verschillen, want elke laadpaal die meer dan 22kW levert is al een snellader. Langs de snelweg staan de palen met de grootste capaciteit, meestal tussen de 150 en 350 kilowatt. Gemiddeld duurt het bij een snellader ongeveer 30 minuten om de batterijen van een elektrische auto weer tot 80 procent op te laden.

  • Laden bij een openbare laadpaal

Deze laadpalen vind je tegenwoordig overal in steden en dorpen, in wijken, bij winkelcentra en op parkeerlocaties. Openbare laadpalen leveren minder vermogen (tussen 3 en 22 Kw) waardoor het laden al snel enkele uren duurt. Veel langer dus dan langs de snelweg. Voordeel is wel dat de kosten veel lager zijn vergeleken met laden bij een snellader. 

  • Thuisladen

De elektrische auto thuis opladen is alleen interessant wanneer het huis van de koper hierop is voorbereid, dus wanneer hij of zij beschikt over een eigen laadpaal of wallbox en wanneer de elektrische installatie voldoende stroom kan leveren. Een elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact is technisch mogelijk, wanneer je beschikt over een speciale laadkabel en een aparte gezekerde stroomgroep. Toch is deze manier van laden af te raden want de laadtijd is erg lang.

Hoe ver kan ik rijden op een volle lading?

In Nederland geldt over het algemeen dat alle elektrische auto’s voldoende bereik bieden voor dagelijks gebruik. Hier kan je als autobedrijf dus steeds vaker goed nieuws brengen, want het bereik van elektrische auto’s wordt gewoon steeds beter. Een auto als de Hyundai Kona Electric heeft bijvoorbeeld al een bereik van bijna 500 kilometer en de Renault Zoe van bijna 400 kilometer. 

Wat zijn de kosten voor het opladen van een elektrische auto?

Het vergelijken van prijzen voor het laden van een elektrische auto is lastig. Er staan geen grote borden langs de kant van de weg met stroomprijzen. In plaats daarvan heb je als elektrische rijder een laadpas en krijg je achteraf pas de rekening gepresenteerd. Wel kunnen we zeggen dat thuisladen het voordeligst is, zeker wanneer de eigenaar beschikt over zonnepanelen. Het laden bij een openbare laadpaal is daarna de beste optie. Laden bij een snellader langs de snelweg is de duurste manier om je auto op te laden.

Zijn er genoeg laadpalen?

Dit is een vraag die de laatste tijd vaker wordt gesteld door kopers van elektrische auto’s. Want het is een feit dat het aantal laadpalen achterblijft bij het aantal elektrische auto’s. In Nederland zijn er over het algemeen wel voldoende laadpalen, in de rest van Europa is dat vaak niet zo. Dit is waarom de Europese Unie ervoor pleit om in 2030 langs alle snelwegen elke 60 kilometer een openbaar laadstation te hebben. Op deze manier wil de EU autokopers nog meer aanmoedigen een elektrische auto te kopen.

Wil je ook elektrische auto’s kopen voor jouw klanten? Maak dan nu een account aan bij AUTOproff en begin meteen met bieden!

Auto importeren met AUTOproff

Wil je als autobedrijf een auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!

Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?

Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.

Vorige
Vorige

5 veel gestelde vragen van autohandelaren over het importeren van elektrische auto's

Volgende
Volgende

Maak kennis met Ciell Kleinbussink