Bpm-regelgeving verandert in 2021
Onlangs zijn de plannen gepresenteerd om de bpm-procedure te wijzigen. Het voorstel van deze plannen staat in het Belastingplan 2021. De regering wil dat het prijsvoordeel waarvan importauto’s in de huidige bpm-methodiek profiteren komt te vervallen. De BOVAG vreest echter dat nieuwprijzen van benzine- en dieselauto’s met gemiddeld duizend tot tweeduizend euro kunnen stijgen.
Bpm-korting voor occasions
De bpm is voor nieuwe personenauto’s afhankelijk van de CO2-uitstoot: hoe meer CO2, hoe hoger de belasting. In feite kan je hier spreken van een soort milieubelasting. Elektrische auto’s zijn namelijk tot en met 2024 vrijgesteld van bpm. Bij bestelauto’s gaat de berekening anders, de Belastingdienst gaat dan uit van de nettocatalogusprijs als basis van de bpm-berekening. Deze belasting is bij nieuwe auto’s al in de verkoopprijs verwerkt. Daarnaast heeft iedereen die een auto importeert te maken met bpm. Bij importauto’s betaal je als koper namelijk achteraf een bedrag aan rest-bpm. Er geldt daarbij wel een korting voor gebruikte voertuigen op basis van een koerslijst of taxatierapport. Tot zover niets nieuws, maar tijdens de de presentatie van de plannen werd duidelijk dat de regering van plan is om een aantal wijzigingen door te voeren in de manier waarop er nu bpm wordt geheven. Dit heeft te maken met een oneerlijk prijsvoordeel dat autobedrijven nu kunnen hebben bij de import van auto’s.
Ongewenste gevolgen
In de plannen van de regering wordt het moment van de bpm-berekening vervroegd naar de inschrijving in het kentekenregister. De Nederlands overheid wil met deze nieuwe maatregel ervoor zorgen dat de binnenlandse handel en de importhandel fiscaal gelijk behandeld worden. Dit klinkt redelijk maar volgens de BOVAG heeft deze nieuwe maatregel een aantal ongewenste gevolgen. Er is volgens de brancheorganisatie namelijk een kans dat er over de bpm ook btw moet worden betaald. Dat is nu niet het geval.
BPM berekenen van import auto’s
Wil jij BPM bereken van jouw import auto’s? Lees in deze blog en ontdek hoe dat gaat.
AUTOproff is hét internationale autoveiling handelsplatform voor gebruikte auto’s.
Wil je als autobedrijf een Volvo occasion uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Alleen autobedrijven waarvan we de identiteit kunnen bevestigen krijgen toegang tot ons handelsplatform.
1000 tot 2000 euro duurder
Op dit moment wordt de hoogte van de bpm vastgesteld bij de kentekenregistratie en daarna definitief vastgesteld en afgedragen bij de tenaamstelling. Het definitieve bedrag wordt vervolgens als een zogeheten ‘doorlopende post’ betaald door de dealer, die het daarna btw-vrij kan doorberekenen aan de koper van de auto. In de nieuwe situatie zijn het moment van registratie en afdracht echter gelijk. De bpm is dan onderdeel van de totaalprijs geworden en daarover moet de dealer in principe btw betalen. De prijs van een benzine- of dieselauto zou hierdoor gemiddeld duizend tot tweeduizend euro hoger worden.
De nieuwe plannen zouden ingaan op 1 juli 2021 of 1 januari 2022, maar de BOVAG heeft al aangegeven dat ze in gesprek gaan met de Belastingdienst en het ministerie van Financiën om over deze ongewenste gevolgen te praten.
Wil je meer informatie over kopen of verkopen van occasions met AUTOproff? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.