De verschuiving van de showroom naar de webshop

De tijd dat autokopers op zaterdag massaal een bezoekje brachten aan de autoboulevard om daar hun nieuwe aankoop te doen, ligt alweer lang achter ons. Zeker, er zijn nog steeds consumenten die liever fysiek de showroom bezoeken om daar van de verkoper te horen wat er allemaal te koop staat, maar die groep wordt mede vanwege de coronacrisis snel kleiner.

In plaats daarvan kopen we onze auto’s tegenwoordig liever bij de online autoshops, die van online sales hun businessmodel hebben gemaakt. Het Chinese Lynk & Co heeft de showroom zelfs helemaal vaarwel gezegd en verkoopt zijn auto’s alleen nog online.

De verschuiving van de showroom naar de webshop

Op zoek naar de beste deal

Consumenten kiezen dus voor het internet om zich te oriënteren. Een online zoektocht naar hun ideale auto is het alternatief geworden voor dat showroombezoek. En het is ook wel logisch. Met een paar muisklikken bekijk je tientallen auto’s die overal in het land te koop staan. De prijzen en uitvoerigen zijn online met elkaar te vergelijken en koopjesjagers zijn er dan ook als de kippen bij om de beste deal te sluiten. Ook al moeten ze daar het halve land voor doorkruizen.

Zoek de ideale klant

Online biedt volop kansen, ook al heb je geen eigen webshop. Iedereen kan allang jouw aanbod van nieuwe en gebruikte auto’s zien op Marktplaats.nl en Gaspedaal.nl. Je bent niet meer beperkt tot die kleine doelgroep in de regio. Toch zijn deze autokopers, degenen die van ver komen om bij jou hun aankoop te doen, niet de ideale klanten voor je autobedrijf. Ze leveren te weinig omzet op omdat het bij die ene keer blijft dat ze bij jou in de showroom staan. Na de aanschaf zie je ze nooit meer terug, want ook het onderhoud wordt uitgevoerd door een ander garagebedrijf.

AUTOproff is hét internationale autoveiling handelsplatform voor gebruikte auto’s.

Wil je als autobedrijf een Volvo occasion uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Alleen autobedrijven waarvan we de identiteit kunnen bevestigen krijgen toegang tot ons handelsplatform.

Bouwen aan vertrouwen

Hoe maak je dan wel slim gebruik van internet en social media om juist die klanten te trekken waar je een langdurige relatie mee kan opbouwen? Dat lukt vooral door vertrouwen op te bouwen. En niet door het prijsgevecht aan te gaan. Want er is altijd wel iemand die nóg goedkoper is. Door onder andere een goede website, wek je het vertrouwen van de klant. Maar vertrouwen bouw je vooral op door jezelf als ondernemer te laten zien, door jouw verhaal te vertellen zodat mensen een beeld krijgen van de mens achter het bedrijf.

Online verkoop

Er zijn geen cijfers bekend over hoeveel auto’s er online in Nederland worden verkocht. Dit heeft te maken met de interpretatie van ‘online’. Heb je het dan alleen over webshops? Of is een auto die gewoon in de showroom staat en die mensen online hebben bekeken ook een online verkoop? Feit is wel dat de voorbeelden van succesvolle ondernemers er zijn. AutoBinck doet het goed met Bynco, Louwman scoort met Auto.nl en ondernemer John van der Rijt liet onlangs in vakblad Automobiel Management weten dat hij auto’s soms rechtstreeks vanaf Instagram verkoopt. “Ze halen de website niet eens,” zei hij hierover.

Wil je meer informatie over het kopen of verkopen van occasions via het AUTOproff handelsplatform? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorige
Vorige

Corona: helft van de autobedrijven draait nog altijd goed

Volgende
Volgende

Bpm-regelgeving verandert in 2021