Import van gebruikte auto’s in 2023 gestegen naar 243.000 auto’s
2021 was voor de auto-import in Nederland een topjaar. Daarna, in 2022, daalde de import sterk. In 2023 herstelde de markt zich weer en namen ook de importaantallen van occasions weer toe. Uiteindelijk zijn er in 2023 door autobedrijven 243.000 gebruikte auto’s geïmporteerd voor de verkoop aan particulieren. Dat was een toename van 3 procent ten opzichte van 2022, zo valt te lezen in het Nationaal Occasion Onderzoek 2024.
Sterkste groei bij occasions van 0 tot 10 jaar oud
Wat verder opvalt als we de importcijfers van 2023 bestuderen is dat er meer auto’s werden geïmporteerd in alle leeftijdscategoriën, maar dat de sterkste stijging is te zien bij de import van oudere auto’s (tussen de 15 en 25 jaar). Uiteraard gaat het met net iets meer dan 10.000 auto’s relatief gezien nog altijd om bescheiden aantallen.
Auto’s met een leeftijd tussen de 0 en 10 jaar oud worden nog altijd het meest geïmporteerd, en dan vooral auto’s tot 5 jaar oud. Van die laatste leeftijdscategorie zijn er in 2023 ongeveer 165.000 auto’s geïmporteerd. In de categorie 5 tot 10 jaar oud gaat het om zo’n 70.000 auto’s. Dat is overigens wel een sterke stijging ten opzichte van 2022 toe er ongeveer 42.000 auto’s van 5 tot 10 jaar oud uit het buitenland naar Nederland kwamen.
Populairste occasion segmenten: SUV’s en kleine auto’s
In welk autosegment liggen de beste kansen voor autobedrijven? In de autoveilingen van AutoProff zien we al jaren dat vooral SUV’s en gebruikte auto’s in het kleine en klein-midden segment het erg goed doen. De cijfers van het onderzoek bevestigen die populariteit. Vorig jaar werden er in totaal in Nederland 51.000 auto’s in het midi-SUV segment geïmporteerd en zo’n 25.000 in het mini-SUV segment. Bij elkaar opgeteld zijn jonge occasions in het kleine en klein-midden segment net zo gewild bij de Nederlandse autokoper. In totaal kwam die import op ongeveer 76.000 auto’s uit, dus net zoveel als het aantal midsize SUV’s.
Afname in import van occasion cabrio’s
In totaal hebben SUV’s nu ruim 40 procent marktaandeel in de import van gebruikte auto’s. Het marktaandeel van hatchbacks is de laatste 3 jaar met zo’n 33 procent ongeveer gelijk gebleven, terwijl stationwagons in 2023 met een marktaandeel van ruim 10 procent juist weer populairder werden. Het lijkt erop dat consumenten minder trek hebben in een cabrio, het marktaandeel van auto’s in dit segment is de laatste 3 jaar flink gedaald en ligt nu rond de 3 procent.
Volkswagen blijft meest geïmporteerde automerk
En dan de automerken. Ook hier zien we geen verrassingen ten opzichte van eerdere onderzoeken, want Volkswagen is en blijft heer en meester in de importcijfers. Volkswagen was in 2023 met ruim 40.000 auto’s het meest geïmporteerde automerk, een lichte stijging ten opzichte van 2022. Hierna komen op flinke afstand Audi (+/- 17.000 auto’s), Mercedes-Benz (+/-17.000 auto’s), en BMW (+/- 16.000 auto’s) gevolgd door Toyota, Ford, Volvo, Renault, Opel en Peugeot. De minst geïmporteerde automerken in 2023 waren Mini, Fiat, Citroën, Nissan en Suzuki.
Golf en Polo bovenaan de occasion importlijst
Als we daarna kijken naar de meest geïmporteerde automodellen dan is ook hier weinig nieuws te melden, want ook in 2023 staan de Volkswagen Golf (+/- 9.800 auto’s) en Polo (+/- 7.800 auto’s) bovenaan. Hier is overigens wel een kleine kanttekening op zijn plaats. Van de Golf werden er 19 procent meer exemplaren ingevoerd dan in 2022, maar de Polo ziet sinds 2020 het aantal geïmporteerde auto’s ieder jaar afnemen. Verder vinden we in de top 5 nog de Volkswagen Tiguan, Toyota Yaris en Volkswagen T-Roc. De Renault Captur, Mercedes A-klasse, Nissan Qashqai, Ford Fiesta en Ford Kuga maken de top 10 compleet.
Duitsland hofleverancier van geïmporteerde occasion
Niet alleen gebruikte auto’s van Duitse merken zijn zeer gewild bij Nederlandse autokopers, Duitsland is zelf ook al jaren hofleverancier van deze auto’s. Bijna 60 procent van alle auto’s die in Nederland worden geïmporteerd worden ingekocht in Duitsland, en 50 procent van de auto’s jonger dan 1 jaar. Opvallend is wel dat dit aandeel elk jaar iets kleiner wordt en dat er meer import plaatsvindt uit andere landen in Europa. Zo is de import uit België, Denemarken en Zweden vorig jaar gestegen ten opzichte van 2022, waarbij Zweden de grootste stijging laat zien. Dit heeft mogelijk te maken met de import van grote aantallen Volvo’s uit deze landen. Ook bij AutoProff kan je auto’s importeren uit Zweden en Denemarken.
Import van plug-in hybrides occasions bijna verdubbeld
Tot slot een kleine toelichting over de brandstofkeuze voor de import van tweedehands auto’s. Uit het onderzoek blijkt dat benzineauto’s met ruim 140.000 exemplaren nog veruit het meest populair zijn. Wel ligt dit aantal ruim onder de 220.000 benzineauto’s die in 2021 werden geïmporteerd en ook iets onder de cijfers van 2022. Tegelijkertijd is de import van plug-in hybrides in 2023 bijna verdubbeld ten opzichte van 2022 naar ongeveer 40.000 auto’s. Ook de import van stekkerloze hybrides zat in de lift terwijl de import van gebruikte elektrische auto’s juist daalde. Occasions met een dieselmotor werden weer minder geïmporteerd (in 2022 ongeveer 10.000 auto’s) een trend die al jaren aan de gang is.
Meld je nu aan voor een gratis account
Wil je meer weten over de internationale autoveilingen van AutoProff? Neem dan contact met ons op of meld je vandaag nog aan voor een gratis account!
Een auto importeren uit Duitsland brengt kosten met zich mee. Wie daarbij slim inkoopt en op de kosten let, kan een betere marge verdienen aan een occasion uit Duitsland. Wat kost een auto importeren uit Duitsland? Belangrijk is uiteraard wel om de kosten te berekenen van import in de uiteindelijk deal. Want importeren uit Duitsland is bepaald niet gratis, maar is zeker de moeite waard vanwege het grote aanbod occasions.
Als je een gebruikte auto koopt in Duitsland, en als het een BTW-auto is, dan kan je ervoor kiezen om de BTW in Nederland te betalen. Je betaalt dan geen BTW in Duitsland.