Toyota Aygo was in 2023 de snelst verkochte auto

Uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2024 blijkt dat de voorraad occasions bij Nederlandse autobedrijven het afgelopen jaar flink is toegenomen.

Bijna 395.000 tweedehands auto’s op voorraad

Aan het eind van 2023 stonden er maar liefst bijna 395.000 tweedehands auto’s te wachten op een koper, waarmee de voorraad 15 procent hoger was dan in december 2022. Ook is die voorraad hoger dan de piek van februari 2021. De onderzoekers concluderen dat veel autobedrijven aan hun grens zitten en niet nog meer auto’s op voorraad kunnen hebben. Ze melden verder dat vooral de voorraad gebruikte elektrische auto’s enorm is toegenomen, en dat die voorraad in 2024 naar verwachting alleen maar groter zal worden.

Gemiddelde stiltijd van occasions blijft constant ondanks groeiend aanbod

Wat meteen opvalt is dat ondanks de groeiende voorraad het gemiddelde aantal stadagen van occasions niet is toegenomen. Met andere woorden: er staan wel meer auto’s op de bedrijfsterreinen en in de showroom, maar ze verkopen net zo snel als andere jaren. Sterker nog, vanaf april nam de gemiddelde statijd zelfs af ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Alleen in het laatste kwartaal van 2023 namen de gemiddelde statijden weer iets toe, van 62 naar 67,3 dagen.

Jonge occasions vliegen de showroom uit

Hoe jonger de auto hoe sneller deze wordt verkocht. Dit is een van de conclusies die de onderzoekers trekken. Auto’s jonger dan 3 maanden hebben gemiddeld na twee weken al een nieuwe eigenaar gevonden, terwijl auto’s van 1 tot 10 jaar zo’n twee maanden in de showroom staan voordat ze verkocht worden. Dat jonge occasions populair zijn bij de Nederlandse occasionkoper weten autobedrijven inmiddels al lang, en dat zien we ook terug in de voorraad. In 2023 steeg de voorraad van jong gebruikte auto’s (0 - 5 jaar) namelijk met ruim 30 procent naar bijna 100 duizend auto’s. Ook de voorraad occasions in de leeftijd 5 - 10 jaar nam toe, maar daar was de groei  van ruim 60.000 naar meer dan 70.000 auto’s veel minder sterk. Verder valt op dat er al drie jaar lang elk jaar meer klassiekers op voorraad staan, van zo’n 35.000 auto’s in 2021 naar ongeveer 45.000 in 2023. Bij AutoProff vind je occasions in alle prijsklassen.

Kleine auto’s domineren de nationale occasionvoorraad

Het zijn verder vooral de kleine auto’s die met 140.000 occasions het merendeel uitmaken van de nationale occasionvoorraad. In totaal bestaat meer dan de helft van de voorraad uit auto’s in het mini, klein en klein-midden segment (A, B, C- segment). Ook dat is niet vreemd. Het zijn de populairste segmenten, dus autobedrijven kiezen ervoor een ruim aanbod te hebben van deze auto’s. Daarnaast zien we dat de voorraden van mini- en midi-suv’s toenemen. Ook dat is een gevolg van de populariteit van deze auto's.

Meer elektrische auto’s en (plug-in)hybrides

Autobedrijven kozen er in 2023 ook voor om meer (plug-in)hybrides en elektrische auto’s te importeren, vooral uit Duitsland. De voorraad van occasions met deze aandrijflijnen groeide enorm hard. Zo nam de voorraad elektrische auto’s toe met 154 procent en die van hybrides met bijna 88 procent. In absolute aantallen gaat het echter nog steeds om kleine aantallen. Zo lag de voorraad stekkerloze hybrides rond de 20.000 auto’s terwijl er 15.000 elektrische en 10.000 plug-in hybrides op voorraad stonden. Al met al maken benzineauto’s met bijna 300.000 exemplaren nog altijd bijna 80 procent uit van de totale voorraad.

Plug-in hybrides worden het snelst verkocht

Dat hybrides momenteel erg in trek zijn bij de consument zie je ook aan het aantal stadagen. Wat betreft brandstoffen staan plug-in hybrides met gemiddeld 45,3 dagen het kortst in de showroom. Elektrische auto’s moeten nu lange wachten op een koper. Het aantal stadagen van deze auto’s ging omhoog van 38,2 dagen in 2022 naar 57,9 dagen in 2023. Alleen voor benzineauto’s ging het aantal stadagen omlaag, naar zo’n 64 dagen gemiddeld. Diesels raken steeds verder uit de gratie. Een dieselauto staat nu gemiddeld 79,3 dagen te koop.

Volkswagen voert de voorraadlijst aan

Welk automerk voert de voorraadlijst aan? Ook hier staat Volkswagen bovenaan. In totaal hadden autobedrijven in 2023 bijna 40.000 Volkswagens op voorraad. Hierna volgen Peugeot, Opel , Renault en Ford. De top 5 is zo groot dat deze merken 44 procent uitmaken van de merken top 20. De top 5 tot en met 10 wordt verder gevormd door BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Citroën en Audi dat met 15.000 auto’s hekkensluiter is. Van de merken Mini, Mazda, Suzuki, Skoda en Seat staan de minste auto’s op voorraad. Ook opvallend: van de 17 merken in de top 20 nam de voorraad toe.

Toyota is het snelst verkochte automerk

Als we inzoomen op de combinatie merken/stadagen dan zien we dat Toyota’s het snelst verkocht worden. Autobedrijf Reijrink in Driessen koop veel Toyota’s bij AutoProff. Een Toyota staat gemiddeld iets meer dan 50 dagen te koop terwijl een Mercedes-Benz zo’n 80 dagen in de showroom staat voordat een koper zich meldt. Samen met BMW (69,4 dagen) heeft Mercedes dan ook het hoogste aantal stadagen.

Aan de andere kant hebben Hyundai en Kia, samen met Toyota, de minste stadagen. Wat betreft stadagen is de Toyota Aygo koploper. Een Aygo wordt gemiddeld al na zo’n 46 dagen verkocht. Van de Europese modellen zijn de Volkswagen Up!, Tiguan en Polo aanvoerders. Aan de andere kant van het rijtje vinden we de Mini Mini (ruim 70 stadagen), Fiat 500 en Mercedes A-klasse. De automodellen die we het meest in de autovoorraad vinden zijn tot slot de Volkswagen Polo, Peugeot 108, Volkswagen Up!, Ford Fiesta en Opel Carl.

Wil je ook snel verkopende occasions inkopen? Lees hier onze 5 tips. Of meld je vandaag nog aan voor een gratis account bij AutoProff en start vandaag nog met bieden!

Meld je nu aan voor een gratis account

Een auto importeren uit Duitsland brengt kosten met zich mee. Wie daarbij slim inkoopt en op de kosten let, kan een betere marge verdienen aan een occasion uit Duitsland. Wat kost een auto importeren uit Duitsland? Belangrijk is uiteraard wel om de kosten te berekenen van import in de uiteindelijk deal. Want importeren uit Duitsland is bepaald niet gratis, maar is zeker de moeite waard vanwege het grote aanbod occasions.

Als je een gebruikte auto koopt in Duitsland, en als het een BTW-auto is, dan kan je ervoor kiezen om de BTW in Nederland te betalen. Je betaalt dan geen BTW in Duitsland.

Vorige
Vorige

Consument kiest vaker voor plug-in hybride occasions

Volgende
Volgende

Import van gebruikte auto’s in 2023 gestegen naar 243.000 auto’s