Consument kiest vaker voor plug-in hybride occasions

Autobedrijven hebben vorig jaar 104.000 gebruikte hybrides verkocht aan particulieren. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van 2022. Er werden vooral meer plug-in hybrides verkocht. De verkoop van deze auto’s steeg naar ongeveer 70.000 exemplaren, een groei van bijna 70 procent vergeleken met 2022. Ook de verkoop van volledig elektrische occasions zat met 55.000 auto’s in de lift, alhoewel een groei van 18,5 procent aanzienlijk minder is dan bij de hybrides.

Hybrides goed voor 45% van de totale elektrische autoverkoop

Uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2024 blijkt verder dat gebruikte hybrides goed zijn voor ruim 45 procent van de totale verkoop van elektrische auto’s. Overigens daalt dit aandeel de afgelopen jaren wel licht. In 2021 was het aandeel hybrides in de verkoopcijfers nog bijna 50 procent. Aan de andere kant stijgt het aandeel van plug-in hybrides in de verkoop al jaren. In 2023 was ongeveer 30 procent van alle verkochte elektrische auto’s een plug-in hybride. In 2021 was dit zo’n 23 procent, in 2023 24 procent. Het aandeel volledig elektrische occasions is daarentegen gedaald naar ongeveer 23 procent. In 2022 lag dit percentage rond de 28 procent.

Peugeot e-208: De populairste elektrische auto

Welke automodellen hebben het grootste marktaandeel in de verkoop van volledig elektrische auto’s? Waar Volkswagen normaalgesproken de verkooplijsten aanvoert is het ditmaal de Peugeot e-208 die er met de eer vandoor gaat. In 2023 was dit de auto met het grootste marktaandeel in de EV-verkoop (5,4%). Opvallend is dat de Volkswagen ID.3 weliswaar op plek 2 staat met ruim 5 procent, maar dat dit model in 2021 nog een marktaandeel scoorde van bijna 16 procent. Daarnaast zien we voor het eerst de Tesla Model 3 in de top 3 met bijna 5 procent. Grootste daler is de Skoda Enyaq iV die op plek 10 staat met een marktaandeel van 2,9 procent. Andere auto’s met een relatief groot marktaandeel in de verkoop van volledig elektrische auto’s zijn de Renault Zoe (ruim 4%) en de Hyundai Kona (4%). De Toyota Aygo was in 2023 de snelst verkochte auto.

Volkswagen Golf: De topverkoper onder plug-in hybrides

Voor wat betreft de verkoop van gebruikte plug-in hybrides zien we de Volkswagen Golf weer bovenaan staan met het grootste marktaandeel van bijna 6 procent. Dit is overigens wel veel minder dan de bijna 10 procent die de stekker-Golf in 2021 nog haalde. Ook de Mitsubishi Outlander heeft flink marktaandeel ingeleverd. Dit was in 2021 en 2022 de meest verkochte plug-in hybride, met in 2021 een marktaandeel van bijna 11 procent. In 2023 is dit marktaandeel gezakt naar 3,9 procent. Toch staat de Outlander hiermee nog wel in de top 5. Andere populaire plug-in hybrides zijn de Ford Kuga met een marktaandeel van ruim 5 procent, de Volvo XC60/XC40 en de BMW X5.

Peugeot e-208 meest geïmporteerde elektrische auto

De populariteit van de verschillende elektrische auto’s en plug-in hybrides komt ook terug als we kijken naar de import van auto’s uit Europa. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bij de elektrische auto’s de Peugeot e-208 in 2023 het meest geïmporteerde model was. De auto wordt ook steeds populairder en de importcijfers stijgen mee. Zo had de e-208 in 2021 een aandeel van bijna 3 procent, in 2023 was dit aandeel al ruim 7 procent van de import. Aan de andere kant laat een andere Peugeot, de e-2008, juist de grootste daling zien: van bijna 6 procent in 2022 naar iets meer dan 3 procent in 2023. Ook opvallend: import van de Dacia Spring is in 2023 verdrievoudigd ten opzichte van 2022. Tegelijkertijd bedraagt het aandeel van de Dacia Spring in de importcijfers slechts iets meer dan 2 procent, waarmee de auto op een tiende plek eindigt.

Volkswagen Golf meest geïmporteerde plug-in hybride

Bij de importcijfers van plug-in hybrides vinden we wederom de Volkswagen Golf op plek 1. De import van dit model steeg in 2023 naar een aandeel van 6,2 procent, tegenover 4,1 procent in 2022. De Ford Kuga moet een positie inleveren en staat nu onder de stekker-Golf met een aandeel van ruim 5 procent. In 2022 was dit nog bijna 8 procent. Ook blijkt uit de cijfers dat het importeren van een Volvo bij veel autobedrijven onderdeel is van de dagelijkse gang van zaken. In de import top 10 staan namelijk vier Volvo’s: de XC60, XC40, XC90 en V60. Tot slot vindt er ook veel import plaats van de BMW X5, Volkswagen Passat, Variant en de Audi Q5. De Kia Niro maakt de top 10 compleet.

Inkoop jong gebruikte elektrische en hybride occasions

In de autoveilingen van AutoProff vind je elke dag jong gebruikte elektrische en hybride occasions. Een topaanbod van populaire auto’s met lage kilometerstanden en afkomstig van betrouwbare aanbieders. Wil je ook deze aantrekkelijke occasions inkopen voor je autobedrijf?

Meld je nu aan voor een gratis account

Een auto importeren uit Duitsland brengt kosten met zich mee. Wie daarbij slim inkoopt en op de kosten let, kan een betere marge verdienen aan een occasion uit Duitsland. Wat kost een auto importeren uit Duitsland? Belangrijk is uiteraard wel om de kosten te berekenen van import in de uiteindelijk deal. Want importeren uit Duitsland is bepaald niet gratis, maar is zeker de moeite waard vanwege het grote aanbod occasions.

Als je een gebruikte auto koopt in Duitsland, en als het een BTW-auto is, dan kan je ervoor kiezen om de BTW in Nederland te betalen. Je betaalt dan geen BTW in Duitsland.

Vorige
Vorige

In eerste helft van 2024 weer meer occasions geïmporteerd

Volgende
Volgende

Toyota Aygo was in 2023 de snelst verkochte auto