In eerste helft van 2024 weer meer occasions geïmporteerd
In de eerste helft van 2024 (tot en met juni) hebben Nederlandse autobedrijven 141.179 occasions geïmporteerd, een stijging van 12 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van Autotelex.
Sterke stijging van auto-import in maart, april en mei
Als we naar de verschillende maanden kijken in het afgelopen half jaar, dan zijn er in elke maand meer occasions geïmporteerd dan in dezelfde maand vorig jaar. Deze groei van de auto-import vond ook vorig jaar plaats. Vooral maart, april en mei laten een sterke stijging zien. Zo zijn er in maart van dit jaar bijna 25.000 occasions geïmporteerd terwijl dit er in maart 2023 ongeveer 23.000 exemplaren waren. In april steeg de import van zo’n 20.000 auto’s naar ongeveer 24.000 occasions. In mei zien we ook een dergelijke toename: van iets meer dan 20.000 auto’s naar 24.000 occasions.
'Gezonde’ daling van de handelsprijzen
Wat betreft de prijzen ziet Autotelex een ‘gezonde’ daling van de handelswaarden naar het niveau van voor de coronaperiode. Dit geldt voor alle brandstofsoorten en segmenten. Het bedrijf schrijft zelfs dat er koopjes op de loer liggen, doordat er meer auto’s terugkomen uit de lease, vaak met langere looptijden en hogere kilometerstanden.
Stekkerloze hybride in trek
Autotelex meldt verder dat hybride-auto’s (zonder stekker) het meest in trek blijven, terwijl de plug-in hybride het nu iets moeilijker heeft. Dit laatste heeft volgens de restwaardespecialist vooral te maken met de onduidelijkheid over de wegenbelasting voor deze auto’s in 2025 en 2026. Eigenaren van een plug-in hybride krijgen in 2025 nog een korting van 25 procent op de MRB, maar deze korting komt volgens de huidige plannen in 2026 te vervallen. Door hun hoge gewicht gaan eigenaren van een plug-in hybride dan veel meer wegenbelasting betalen, waardoor nieuwe kopers soms uitwijken naar een stekkerloze hybride. Desondanks blijft de consument kiezen voor de plug-in hybride en is het nog altijd een interessante auto om te importeren.
Minder import van elektrische auto’s
Wat tot slot opvalt in de importcijfers: het ontbreken van volledig elektrische auto’s. De top 30 wordt volledig gedomineerd door benzineauto’s en hybrides zoals de Toyota Yaris, Toyota RAV4 en de Lynk & Co 01. Dit beeld komt overeen met dat van het Nationaal Occasion Onderzoek waar AutoProff al eerder over schreef. Uit dit onderzoek blijkt dat in de eerste maanden van dit jaar ruim de helft minder EV’s werden geïmporteerd.
Renault Zoe meest geïmporteerde elektrische auto
Concreet was de Renault Zoe in de eerste helft van 2024 de meest geïmporteerde elektrische auto van ons land. Van deze EV kwamen 394 gebruikte exemplaren naar Nederland (minder dan de helft van de top 30 hekkensluiter Skoda Octavia Combi). Na de Zoe komen de Hyundai Kona (392 auto’s), Volkswagen ID.3 (362), Volkswagen e-Up! (360) en de elektrische Fiat 500 (338). De top 10 van meest geïmporteerde elektrische auto’s wordt compleet gemaakt door de Tesla Model 3, Tesla Model Y, Peugeot e-208, Mini Mini Electric en de Volkswagen ID.4.
Auto’s importeren met AutoProff
Heb je een autobedrijf en wil je ook occasions importeren uit Europa? AutoProff organiseert dagelijks online autoveilingen met meer dan 1500 occasions uit heel Europa. We richten ons daarbij op jonge top occasions van onder andere dealerholdings, leasemaatschappijen en verzekeraars. Het aanbod bestaat uit auto’s die in trek zijn bij de Nederlandse occasionkoper wat betreft merk, model en uitvoering en in alle prijsklassen.
Toonaangevend en betaalbaar veilingplatform voor de Nederlandse autohandel
De afgelopen jaren is AutoProff uitgegroeid tot een toonaangevend en betaalbaar veilingplatform voor de Nederlandse autohandel. En dat is niet voor niets. Met een gratis account heb je toegang tot de dagelijkse veilingen. Van bieden tot kopen: het veilingproces verloopt volledig online. Je hebt direct contact met de verkoper en regelt betaling en het autotransport vanachter je pc, laptop of met de handige AutoProff-app.
Veiligheid en transparantie staan bij ons voorop. Indien van toepassing zijn auto’s voorzien van een inspectierapport, of anders van een uitgebreide documentatie en fotomateriaal. Betalen doe je achteraf (na aflevering en goedkeuring van de auto) met het veilige betaalsysteem PAYproff en het transport regel je met de bij ons aangesloten transporteurs Wolves Transport en Transporting Wheels.